Potraga

Potraga u akciji

Ekipa Potrage na dežurstvu u zadarskom akvatoriju s Lučkom kapetanijom: spašavaju tijekom nevremena i nezgoda, ali sprečavaju i brze vožnje

Svi nautičari znaju broj za pomoć 195 - Službe za traganje i spašavanje na moru koja za lošeg vremena u jednom danu zna zaprimiti i više od tristo poziva. Svi se prosljeđuju ekipama u Lučkim kapetanijama koje potom kreću u akciju.

“Halo kolege! Imamo jednu dojavu od centra, pluta podrtina brodice duljine 5,75 metara, pa bi trebalo osiguravat tamo područje. Onaj brod od jučer što je izgoria se odveza pa idemo tamo!”, govori Nino Šarin, voditelj brodice iz Lučke kapetanije Zadar.

Nekoliko minuta nakon početka smjene Nino i Vedran dobivaju prvu dojavu. Kapetanija ih šalje blizu Pašmana, gdje, nakon što je ugašen, bez ikakvog nadzora morem pluta izgoreni gliser.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

“Evo došli smo na poziciju, brodica je tu zapaljena, pluta, ali ne ugrožava sigurnost plovidbe! Dobro, ok. čujemo se, bog. Ništa on će biti tu zasad, s obzirom da nema nikakvih opasnosti za druge sudionike u plovidbi, ostat će tu, a mi idemo na drugu poziciju, gdje su tri gumenjaka plutaju!”, kaže Vedran Lovrin, nautičar III. vrste 5.

Za svoju  izgorenu imovinu dužan se pobrinuti vlasnik, a Nino i Vedran kreću dalje. Jer njihov je fokus sigurnost, spašavanje ljudskih života.

“Čovjek na dasci samo s veslom smije se udaljiti samo 500 metara od obale, a gdje je on – pa tu negdje!”, kaže Vedran Lovrin, Lučka kapetanija Zadar.

Hrabrog veslača bi upozorili, no žure se, jer dojava kaže da tri manja izbušena gumenjaka plutaju bez nadzora i potencijalna su opasnost na moru.

“Dobar dan, našli smo ova dva majboka. Evo došli smo na poziciju i našli gumenjake, jedan je izvučen na poziciju, skroz je ispuhan, dok je drugi, ljudi se kupaju pa su ga zavezali da ne otpluta.”, govori Vedran u razgovoru kupačima.

Dok su gumenjake dizali na brod, telefon je ponovno zazvonio.

Dok su redom rješavali situaciju po situaciju na moru oko Zadra, njihovi kolege iz južnijih lučkih kapetanija u isto su vrijeme, zajedno s policijom i obalnom stražom šesti dan tražili stranog nautičara kojeg je za nevremena udarilo jedro i odbacilo u moru.

Potraga kod Visa koordinirala se iz Nacionalne središnjice traganja i spašavanja u Rijeci.

“Ovdje možemo vidjet na elektronskoj karti je napravljen plan potrage, danas također idu pomorske jedinice, brod lučke kapetanije, pomorske policije ide i potraga iz zraka zrakoplovom obalne straže!”, kaže Damjan Dundović iz Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru.

Dosad su odradili više od 300 intervencija, a godišnji je prosjek 450. Najviše ih je ljeti i u najvećem se broju radi o hitnim medicinskim prijevozima s otoka. Brojni su i kvarovi, nasukavanja. 24 sata na dan dojave na broj 195 dolaze ovdje!

“Svaki poziv upomoć, ljudi koji se tope, koji su u problemu je stresan, adrenalin radi i s jedne i druge strane, to su ljudi koji su na brodovima na odmoru i nemaju puno iskustva. Uglavnom su u panici, paničare.”, kaže Edo Šarunić, voditelj Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru.

Ako je ekipa na moru, kreće odmah, a ako nisu najkasnije za 15 minuta. Najvažnije je locirati brod u opasnosti, utvrditi broj ugroženih putnika. Prema potrebi se uz lučku kapetaniju šalje i policija, obalna straža i zračne snage. Dužni su u pomoć uskočiti i brodovi u blizini. Broj intervencija ovisi o prognozi.

“Pred dva tjedna je bilo 15 dana lijepog vremena, 30 stupnjeva, nije bilo vjetrova, mi smo bili zapanjeni kako nitko ne zove. Došla je nevera nakon toga, u jedan dan smo imali preko 300 poziva.”, kaže Edo Šarunić.

Nino i Vedran s početka priče u međuvremenu su dobili i novu informaciju – da se nasukana jahta kojoj su krenuli pomoći – sama odsukala. Baš zbog nepažnje, objašnjavaju nam, imaju puno posla.

“U zadnje vrijeme imamo dosta sudara, moramo što prije doći na mjesto nezgode i pomoći ukoliko ima koja osoba ozlijeđena da ju prebacimo na kopno da ju tamo dočekaju kola hitne pomoći. Kažem vam, uvijek smo na moru, nikad ne znamo što nam dan nosi, a uvijek smo spremni na najgore!”, Vedran Lovrin, nautičar III. vrste 7.

“Nekada se desi da bude tri četiri dana za redom svaku noć, a nekada se desi da 7 dana ne bude ništa. Najčešće se dešavaju takve situacije kad je loše vrime.”, rekao je Nino Šarin, voditelj brodice.

A s novim brodom zadarske lučke kapetanije, najmodernijim te vrste u zemlji, kažu nam, gotovo da nema nevremena po kojem ne mogu izaći na pučinu.

“Max može voziti 40 čvorova, ima dva motora Volvo Penta po 800 konja, i ima sposobnost ukoliko se okrene da se vrati u prvobitni položaj i pri tome se ništa ne bi smjelo dogoditi.”, kazao je Vedran Lovrin.

Search and Rescue, traganje i spašavanje dio je njihova posla. U zadarskoj lučkoj kapetaniji, od Silbe do Biograda paze na sigurnost plovidbe, love prekršitelje.

“Idemo mi tamo između Pašmana i svjetionika Babac gdje je najuži, tamo je sigurno da će biti prekršitelja!”, kazao je Damir Santini, kapetan ispostave Lučke kapetanije Biograd na moru.

Dva puta tjedno ekipi se u inspekciji pridružuje kapetan biogradske ispostave Lučke kapetanije Damir Santini.

“Evo mi smo centar ovog ekrana, tu imamo brzinu od 20,9 čvorova, u tjesnacu koji je širok 300-400 metara, znači gospodin je sigurno u prekršaju!”, kazao je Nino Šarin, voditelj brodice.

“Mate, molim vas dođite! U ovo vrijeme – 20,9!”, govori Nino Šarin čovjeku ulovljenom u prekršaju, uz napomenu kako je ograničenje brzine maksimalno 10 čvorova, napisavši mu kaznu od 3000 kuna. Kapetan mu objašnjava da se kazna smanjuje za trećinu ako se plati u roku od 8 dana.

“Prilično je visoka, nekoliko tisuća kuna, kao gorivo za brod, prilično teško…”, izjavio je Mate Ede Dobos iz Mađarska o tome što misli o visini kazne.

Nije prošlo ni pet minuta, ekipa je uočila novog prekršitelja.

“Gliser 20! Ovaj žuti tamo koji vuče tubu, ajmo, ajmo na njega, nema tu priče, ajmo odmah! Ma gledaj ga di glisira! … Jesi ga snimija, jesi mu snimija brzinu i udaljenost? 20.4 čvora! Odlično!”, govori Damir Santini.

“Evo baš na ovom mjestu ovdje je prije, 10.08. bio udarac na kupača, na 50-100 metara od obale i pogledajte, opet imamo prekršitelja na istom mjestu…”, objašnjava Damir Santini.

Uz to što su vozili dvostruko brže od dopuštenog, putnika je bilo devetero, a dozvola dopušta sedmero.

“Kad završimo s ovim, vratite dvoje u Biograd i samo 7 na brodu. Ok? Za ovo što je on učinio, 1500 kuna! Ako platite odmah, 30 posto manje…”, objašnjava Santini prekršitelju.

Nekad je prekršitelja toliko da ih se zaustavlja i u parovima.

“Ima ih dva, ima ih dva, ova ćemo oba! Upali sirenu, jer moramo ih zaustaviti! Veži ih, glisirali su i jedni i drugi.”, govori Santini.

I oni su zbog prebrze vožnje kažnjeni. Maksimalna je kazna 10 000, oni su dobili minimalne od 1000, jer prekoračenje je bilo malo.

“Do sredine kolovoza u zadarskoj lučkoj kapetaniji kažnjeno je 400 prekršitelja, naplaćeno pola milijuna kuna kazni. Za 20 posto rastao je promet, a otprilike toliko i broj kazni. Ove godine imamo, točno se vidi nepažnja, znači opuštanje, nasukavanje, pa recimo imamo čak i specifično dva tri slučaja požara na plovilu, što bi reklo nekakvo lošije održavanje, tehnički kvarovi, to su bili najčešće intervencije ove godine.”, kazao je Alen Rukavina, lučki kapetan Lučke kapetanije Zadar.

Ekipe su na moru od 7 ujutro do 23 sata, a noću se dežura. U jutarnjim smjenama Nini i Vedranu pridružuju se kapetani ispostava lučkih kapetanija, a jednom tjedno i inspekcija iz Zadra.

“Ići ćemo prema Telaščici, prije male proverse u jednu uvalicu, tu zna biti jahti velikih usidrenih pa ćemo napraviti jednu kontrolu tamo.”, rekao je Boris Medić, inspektor sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Zadar.

Brodovi za kontrolu odabiru se nasumično. Skupinu Talijana prekinuli su u kupanju.

“Samo rutinska kontrola... Mogu li, molim vas dobiti dozvolu za skipera, dokumente broda i vinjetu.” govori Medić.

Par je imao sve potrebne dozvole. Sljedeća na redu za inspekciju bila je jahta, vrijedna oko 400 tisuća eura. Na njoj se u Telaščici zabavljala ekipa iz Češke. Svjedodžba o sposobnosti jahte za plovidbu istekla je prije dva mjeseca.

“Morate napraviti novu dozvolu da možete ploviti... I sad ćete morati otići u Sukošan, ići u Slovačku ili što već, napraviti novi, a brod se ne smije voziti. Ne smijete voziti brod. I sad ćemo mi to zapisati i vi ćete biti kažnjeni za to jer niste smjeli biti na moru.”, govori Medić.

“On je prošle godine kupio brod. Napravio je dozvolu i dozvola je izdana na godinu dana, u 6 mjesecu osmoga je isteklo, a on to ni ne zna da je isteklo. Kao tehnički pregled? Tehnički pregled, dakle, ovaj brod se nije smio nalaziti na moru. A što čovjek kaže? Čovjek kaže da on ne zna, a on se i ne razumije puno u brod, u papire, brod i tako dalje. On je vlasnik. On vjerojatno ima dovoljno para, kupio ovakav brod, a za papire ćemo lako, možda je mislio da je na pet godina, mislim očito je da nije od struke.”, kazao je Boris Medić.

“A jeste li znali da trebate imati tehnički? No to sam že znal, al ne skontroloval sve to… Zaboravili? Ja…” Marek Kolibal

7500 kuna s 33 posto popusta za prilično ozbiljan prekršaj. Za ekipu s broda vrijednog gotovo 3 milijuna kuna, sudeći prema reakcijama, nimalo zabrinjavajuća kazna. Čini im se puno gore što se zbog nekog tamo papira moraju nakratko maknuti iz ovog jadranskog raja.

Najgledaniji video

Najgledanija galerija

Izdvojeno

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Vijesti.hr!

Reci što misliš!