Novosti / Zanimljivosti

iznimno brz

FOTO Još jedan veliki uspjeh: Za preciznost najvećeg gama-teleskopa zaslužni Hrvati

Flickr

Pomoćni instrument razvijen je na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu

Pred publikom od 200 ljudi iz cijeloga svijeta postavljen je prvi od četiri velika teleskopa na Kanarskom otočju, točnije na otoku La Palm.

Na izgradnji prvog takvog teleskopa nazvanog LST-1 sudjelovali su i Hrvati, a na cijelom projektu radi više od 200 znanstvenika iz deset zemalja (Brazila, Hrvatske, Francuske, Njemačke, Indije, Italije, Japana, Poljske, Španjolske i Švedske), prenosi Jutarnji list.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Posebnost ovog teleskopa je što može detektirati najsilovitiji dio spektra kozmičkog elektromagnetskog zračenja, odnosno mogu se uzimati slike najsilovitijih procesa u svemiru koje se događaju u područjima takve gustoće energije i tvari koje je nemoguće postići u laboratorijima. Tako će teleskop, primjerice, služiti za uzimanje slika u blizini crnih rupa i neutronskih zvijezda.

"Iako je teleskop LST-1 visok 45 metara i težak 100 tona, iznimno je brz. Unutar 20 sekundi može se orijentirati na bilo koju točku nebeskog svoda kako bi po dojavi mogao snimiti kratkotrajne provale kratkih gama zraka niskih energija za koje još ne znamo kako i gdje nastaju. LST-ovi će omogućiti studiranje izvora gama zraka na kozmološkim udaljenostima. Brzo pozicioniranje i osjetljivost na niske energije gama zraka čine teleskope LST pogodnim za studiranje kratkotrajnih varijabilnih izvora gama zraka u našoj vlastitoj galaksiji i za proučavanje aktivnih galaktičkih jezgra i provala gama zraka na ogromnim kozmološkim skalama", objasnili su znanstvenici koji stoje iza projekta.

Prototip velikog teleskopa LST-1 Fotogalerija

Pomoćni instrument kojeg je izgradio hrvatski tim dizajniran je, razvijen i testiran na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu. Kako piše Jutarnji, njega su napravili Nikola Godinović i doktorand Darko Zarić, a korist će se za  precizno praćenje usmjerenosti teleskopa LST-1. Njima su se pridružile kolege iz Rijeke - Dijana Dominis Prester, Tomislav Terzić i Saša Mićanović rade na uključivanju teleskopa LST-1 u zajednička opažanja s već postojećim teleskopima MAGIC.

U sljedećih nekoliko godina na planira se izgraditi 15 teleskopa srednje veličine.

Najgledaniji video

Izdvojeno

Vezani članci

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i putem mobilne aplikacije te na našoj Facebook stranici Vijesti.hr!

Reci što misliš!